De overstap van het lager onderwijs naar het middelbaar onderwijs is een grote stap en zorgt soms voor veel onzekerheid.
Wij gaan in overleg met het lager onderwijs en starten vanuit de zorgvraag en talenten van elke leerling individueel.
Wij vinden het belangrijk dat we in het observatiejaar voorspelbaarheid en structuur kunnen aanbieden zodat elke leerling zich hier snel thuis kan voelen.
Om de overgang naar het secundair onderwijs vlotter te laten verlopen, hebben de leerlingen in het observatiejaar alle theorievakken van 1 leerkracht die ook hun klastitularis is.
Daarnaast streven we naar een nauwe samenwerking met ouders en leerlingbegeleiding.
In het eerste jaar leggen we de basis voor een leerlijn op maat naar de volgende fases toe, waarbij we rekening houden met ieders mogelijkheden en groeipunten.
In deze fase, die over 1 schooljaar loopt, maken de leerlingen kennis met onze 3 opleidingen:
Op het einde van dit eerste jaar wordt er in overleg met de jongere en de ouders een opleidingskeuze gemaakt.